قرص برنج از دیدگاه شیمی

 فسفید آلومینیوم ( قرص برنج ) یک عامل بسیار کارآمد برای حفظ غلات در برابر جوندگان و حشرات است. مسمومیت با فسفید آلومینویم یا قرص برنج دلیل تعداد زیادی از موارد مسمومیت است. مسمومیت با فسفید آلومینیوم میزان مرگ و میر بالایی در حدود 90 درصد دارد و تا به امروز هیچ پادزهری برایش کشف نشده.

این ماده پس از قرار گرفتن در معرض رطوبت گاز فسفین آزاد می کند و این واکنش توسط اسیدیته معده کاتالیز می شود. سپس فسفین در سراسر دستگاه تنفسی یا دستگاه گوارش جذب می شود و از طریق مهار سیتوکروم c اکسیداز و تشکیل رادیکال های آزاد بسیار واکنش پذیر باعث ایجاد سمیت می شود. 

درمان بیماران مبتلا به مسمومیت با فسفید آلومینیوم حمایتی است، از جمله تهویه مکانیکی و وازوپرسورها. استفاده از تزریق گلوکز – انسولین – پتاسیم در مسمومیت با قرص برنج پس از اثرات مثبت اینوتروپیک قلبی مفید آن در بیماران مبتلا به مسمومیت با مسدود کننده بتا و کانال کلسیم پیشنهاد شده است.

مسمومیت با قرص برنج

سالانه گزارشا زیادی از افرادی را در کادر درمان میشنویم که مسمویت افراد را در گزارش یک زن 30 ساله ایرانی با مسمومیت شدید با فسفید آلومینیوم، با افت فشار خون و سایر علائم شوک و اسیدوز متابولیک شدید، با موفقیت با دوز بالا انسولین منظم و دکستروز هیپرتونیک درمان و از بیمارستان مرخص شد. در شرایط خوب. برخلاف تجربیات قبلی ما که در آن تقریباً همه بیماران مبتلا به مسمومیت شدید با فسفید آلومینیوم جان خود را از دست دادند، این بیمار با گلوکز-انسولین-پتاسیم نجات یافت.

مسمومیت با فسفید آلومینیوم میزان مرگ و میر بالایی دارد و تا به امروز هیچ پادزهری در دسترس نیست. تجویز انسولین منظم داخل وریدی و دکستروز با دوز بالا به عنوان یک درمان بالقوه نجات دهنده برای بیماران مبتلا به مسمومیت بحرانی با فسفید آلومینیوم پیشنهاد می شود.

کاربرد قرص برنج چیست؟

فسفید آلومینیوم در درجه اول به عنوان یک آفت کش استفاده می شود که توسط متخصصان مختلف از جمله کشاورزان، کنترل کننده آفات و شکارچیان استفاده می شود. اغلب در گلوله ها پراکنده می شود. گلوله ها با رطوبت واکنش می دهند که گاز سمی فسفین تولید می کند.

مسمویت ناشی از قرص برنج یا فسفید آلومینیوم (ALP) یکی از کشنده ترین مسمومیت هاست. در کشورهای در حال توسعه آمار مرگ و میر به دلیل مسمومست ناشی از قرص برنج بالا است. مخصوصا جانان و کارگرانی که در مزارع و کشتزار ها فعالیت میکنند. زیرا این مسمومست پادزهری ندارد و اگرچه در انواع مختلف مطالعات میزان مرگ و میر گزارش شده است 40-80٪ بود.

قرص برنج که به عنوان حشره‌کش و جونده کش که مورد استفاده قرار می گیرد به طور گسترده در محل ذخیره‌سازی و انتقال غلات به عنوان غذا بخورد جوندگان و آفات داده‌میشود. این عمل برای کنتال و مهار آنها انجام میشود. برای سالیان متمادی فسفید آلومینویوم یا قرص برنج یکی از موثر ترین دارو ها برای کشتن حشرات موذی داخل برنج و غلات بود. این قرص به عنوان حشره کش و جونده کش ارزان و موثر بین کشاورزان شناخته میشود. به دلیل تاثیر سریع این قرص روی جانداران امکان مسمویت افراد بالاست برای همین به جای هر گونه اقدام بهتر است با اورژانس تماس بگیرید تا کادر درمان به بهترین شکل اقدامات موثر را قبل از اینکه دیر بشود انجام دهند.

مکانیسم عمل

فسفید با هوا ترکیب میشود و فسفین هیدرید PH3 که یک ماده فعال تشکیل دهنده سم است آزادمیشود.

ALP + 3H2O AL (OH)3 + PH3

ALP + 3HAL + PH3

گاز فسفین در هنگام واکنش شیمیایی بین فسفید و رطوبت جذب غلات میشود، اگر این غلات وارد بدن شود، در واقع یک ماده آغشته به فسفید و مسموم بلعیده‌شده پس دچار مسمومیت خواهیم‌شد.

 فسفین در تماس با مایع معده به دلیل اسیدیته بالا ترش فسفین بیشتر تولید میکند. مسمومیت حاد با این مواد به سه دسته تقسیم می شوند.

  1. بلع مستقیم
  2. هوای تنفسی حاوی فسفین است
  3. به ندرت از طریق پوست جذب می شود.

فسفین خالص بی رنگ و بی بو است. با این حال، فسفین حاوی ناخالصی هایی است که بوی سیر مانندی دارند. زمانی که فسفین در اطراف شما پراکنده باشد،  قابل تشخیص است.به شرطی که غلظت آن به 0.02 ppm برسد. مکانیزم بالقوه برای این ماده (فسفین) بلوک سیتوکروم اکسیداز است. مهار فسفوریلاسیون اکسیداتیو و در نهایت مرگ سلولی بنابراین، اندام هایی مانند مغز، قلب، کبد و کلیه که نیاز مبرم به اکسیژن دارند از درصد بالایی سم آکنده میشوند حساس تر و آسیب پذیرتر میشوند. از این رو، به تولید رادیکال های آزاد در چندین بافت توسط فسفین، آن اندام ها، که به اکسیژن بیشتری نیاز دارند، مانند قلب، مغز، ریه، کلیه و کبد بیشتر است.

درمان مسمومیت با قرص برنج

همانطور که پیش تر هم گفتیم پادزهر دقیقی برای این قرص و سم تولیدی از آن وجود ندارد و مهم ترین و بهترین کاری که همراه یک بیمار میتواند برای او انجام دهد اطلاع به اورژانس است تا بتوان در اسرع وقت کمک های موثری به افراد رساند. بعد از انتقال به بیمارستان در درمان طبیعی این بیماران، درمان لاواژ معده باید ترتیب اثر داده‌شود.

جایگزین قرص برنج

به علت عوارض قرص برنج و یا کمیاب بودن آن بهتر است موارد های بی ضرر را جایگزین آن کرد. شاید زیاد شنیده‌باشیم که به جای قرص برنج از ‏قرص سیر و حبه‌ های پرخاصیت سیر برای نگهداری طولانی مدت برنج استفاده شود. ما در ادامه گزینه های بیشتری را به شما پیشنهاد می کنیم که در صورت مایل بودن می توانید از آن استفاده کنید:

  1. سیر: اول از همه می گوییم که سیر یک گیاه مهم در رژیم غذایی و دارویی تاریخ بشر است. امروز سیر به عنوان یک عامل ضدعفونی‌ شناخته شده است. آزمایشاتی که روی این گیاه انجام شده‌است نشان داده که وقتی آفت‌ها و پشه‌ها در معرض این ماده قرار می گیرند، مرگ و میر آن ها به طور چشمگیری بالا می رود.
  2. گیاه مریم گلی: درون باغچه یا گلدان به دفع حشرات مزاحم کمک می کند. با سوزاندن برگ مریم گلی، دودی تولید می‌شود که موجب دفع حشرات موذی میشود.

به طور کلی موار و گیاهان طبیعی بسیاری وجود دارد که می توانند جایگزین قرص برنج باشند. شما نیز چنانچه در نظر دارید از گیاهان طبیعی برای دفع آفت و حشرات برنج اسستفاده کنید می توانید از مواردی که ذکر شد استفاده کنید.

خرید برنج اصل و با کیفیت

اگر شما سعی کنید برنج با کیفیت و خوبی تهیه کنید و مراقبت های مناسبی برای نگهداری برنج تان داشته باشید میتوانید به بهترین نحو و بدون مشکل و آفت از برنج تان استفاده کنید. میتوانید برنج شمال باکیفبت را از سایت طلارم خریداری کنید.

پیام بگذارید