کرم برنج

کرم‌برنج یکی از آفاتی است که از گذشته بسیاری از مردم درگیر آن هستند ابتدا این را بدانید که برنجی که کرم می زند در واقع برنج سالم و بدون مواد نگهدارنده است که شرایط نگهداری آن خوب نبوده. گاهی اوقات می بینید بعضی برنج های خارجی اصلا کرم یا شپشک نمی زنند که این بخاطر افزودنی هایی است که به برنج اضافه میکنند که خود می تواند عامل بیماری باشد. و این سوال در ذهن ایجاد میشود که این کرم ها از کجا می آیند؟

چرخه متولد شدن کرم برنج

کرم داخل برنج با نام های دیگر مانند شپشک برنج ، جوجو و لارو شناخته می شود. و شپشک ها همان حشرات کوچک قهوه ای درون برنج هستند که در غلات و حبوبات و ماکارونی و انواع برنج دیده میشوند ولی این شپشک ها بیشتر به برنج علاقه مندند.این حشره ها از برنج تغذیه میکنند و آنها را سوراخ میکنند این حشرات حدود 6 الی 8 ماه عمر میکنند  و این درحالی که هر شپشک در روز 4 تخم می گذارد.این شپشک ها در درون برنج تخمگذاری میکنند و پس از تخم ها تبدیل به کرم های سفید تبدیل می شود  پس کرم های سفید همان نوزادان شپشک ها هستند. سپس با اتمام دوره رشد کرم، کرم ها به شپشک تبدیل خواهد شد.

هنگام برداشت هسته ی برنج بالطبع این هسته آلوده به شپشک می باشد و این شپشک ها در ریشه ی این هسته تخم گذاری می کنند. بسته به دما و رطوبت، این تخم ها رشد کرده و به شپش تبدیل می شوند. رطوبت به سرعت میکروارگانیسم ها رو جذب میکند و به آن آلوده می شود.

این میکروارگانیسم ها هرگز این محلی که تشکیل شده رو ترک نمی کنند و در داخل کیسه های بسته بندی شده باقی می مانند و محل تغذیه ی آن ها برنج می شود. بنابرین هر چقدر که زمان جلو برود این میکروب ها رشد می کنند و در نهایت باعث به وجود اومدن کرم های کوچک در داخل برنج می شود که به آن کرم‌برنج گفته می شود.

 

علت کرم زدن برنج

همانطور که گفتیم رطوبت و گرما اصلی‌ترین علت کرم‌زدن‌برنج می باشد. اما عوامل دیگری نیز روند این آفت زدگی را دامن می‌زنند.

ما در ادامه به چند مورد از این عوامل اشاره می‌کنیم:

  1. قرار‌دادن‌برنج بر روی زمین دلیلی بر شپشک است
  2. اگرگونی‌ها برنج را بر روی پالت‌های پلاستیکی قرار ندهید، این سهل انگاری موجب کرم‌زدن‌کیسه های برنج می شود.
  3. در صورتی که برنج را در فضایی مرطوب یا در آشپزخانه و یا اتاق‌هایی که در آن درب حمام قرار دارند قرار دهید باعث کرم‌زدن‌برنج می شود.
  4. و اینکه برنج را در کیسه پلاستیکی نگهداری کنید برنج کرم می‌زند.
  5. نمک، فلفل قرمز، سیر و برگ گردو را در کیسه‌های برنج قرار دهید.
  6. از فواید برگ بو، زنجبیل خشک و میخک غافل نشوید.
  7. از جذب ‌کننده‌های اکسیژن برای از بین بردن‌کرم برنج استفاده کنید

نکته: توجه داشته باشید که برای جلوگیری از کرم زدن‌برنج لازم است تا آن را در محلی خشک و خنک نگهداری نمایید، زیرا شپشک‌ها برای رشد و تولید مثل نیاز به مکانی تاریک، گرم و مرطوب دارند.

کرم برنج

راه های از جلوگیری ویا کشتن کرم برنج

  • از مواد طبیعی مثل برگ گیاه برگ بو، میخک، چوب دارچین، فلفل، حبه سیر در کیسه استفاده کنید!
  • از کیسه‌های پارچه‌ای نخی برای نگهداری برنج خشک استفاده کنید!
  • کرم‌برنج و شپشک برنج از بوی بد بیزار هستند؛ پس سعی کنید مواد طبیعی معطر را در کیسه قرار دهید.
  • برگ گردو و میخک یکی از راه‌های مؤثر برای کشتن‌کرم‌برنج هستند.
  • قبل از استفاده از برنج‌کرم‌زده، حتماً خوب و با دقت چندین‌بار آبکشی کنید.
  • محل نگهداری برنج را در جای مرطوب نباشد.
  • محل نگهداری برنج دارای تهویه مناسب و جریان هوای آزاد باشد.
  • برنج را در فریزر نگهداری کنید و قبل از مصرف آنرا به خوبی بشویید.
  • برنج را زیر نور آفتاب پخش کنید تا نور مستقیم به آن بخورد.
  • سنگ نمک را در داخل کیسه برنج قرار دهید داخل کیسه یا ظرف برنج قرار دهید.
  • کرم‌برنج و شپشک از بوی گوگرد متنفر هستند و می‌میرند. پس یک جعبه کبریت در سطل برنج میتواند یک راه حل باشد.
  • قرص ضد بید یا قرص‌برنج هم یکی از راه‌های از بین‌بردن‌آفت برنج خشک است. البته تا جایی که امکان دارد بهتر است از آن استفاده نکیند؛ زیرا قرص به شدت کشنده و سمی است.

کشتن کرم برنج در فریزر

برای کشتن شپشک در فریزر باید برنج را به مدت 4روز در فریزر نگهداری کنید و بعد میتوانید از فریزر بیرون اورده وبرنج را بشویید

عوارض وجود کرم برنج

خیلی ها بر این باورند که باشستن برنج‌کرم ها و شیشک ها بر روی آب می آیند و باشست و شو آن تمام شپشک ها از برنج خارج میشوند. اما این کاملا اشتباه‌است این در حالی است که با شست و شو برنج فقط شپشک ها از برنج خارج میشوند و کرم ها به دلیل سنگینی در زیر آب می‌مانند. یکی از مشکلات آفات برنج حشرات کوچک هنگام غذا خوردن‌است. این اتفاق بسیار آزاردهنده‌است و حس بدی به شما منتقل می کند.

در صورت عدم از بین‌بردن کرمک سفید برنج، اقدامات پاکسازی بسیار سخت تر می شود

یکی از مشکلات آفات برنج دیدن کرم و حشرات کوچک هنگام غذا خوردن‌است. این اتفاق بسیار آزاردهنده است و حس بدی به شما منتقل می کند.

دیگر عوارض کرم‌برنج ضرر مالی است؛ مخصوصا این روزها که شاهد افزایش قیمت برنج هستیم. در صورتی که به موقع از وجود آن باخبر نشوید، ممکن است هنگام باز کردن کیسه شاهد چیزی جز پودر برنج نباشید و مجبور شوید کل کیسه را دور بیاندازید.

پیام بگذارید