لیست انواع برنج ایرانی؛ معرفی بهترین برنج ایرانی :

انواع برنج ایرانی به شما کمک می کند تا هنگام خرید ،بهترین و متناسب ترین نوع آن را انتخاب کرده و به ویژگی آنها آشنا باشید. انواع برنج ایرانی در شمال ایران و در استان های مازندران ،گلستان ،گیلان و … کشت می شوند.شهرهایی دیگر از جمله اصفهان ،میانه ،زنجان و خوزستان هم برنج در آن ها کاشت می شود.

انواع برنج ایرانی در حالت کلی به چند گروه تقسیم می شود ؟

1-طارم : (تفاوت برنج هاشمی و طارم) :

برنج طارم نوعی برنج ایرانی است که نام آن برگرفته از روستایی در استان زنجان است. برنج طارم ظاهر کشیده و رنگ سفید مایل به کرم دارد, بسیار معطر است و بعد از پخت خوب ری میکشد. این نوع برنج از نظر کمی ضعیف است یعنی در واحد هکتار نسبت به سایر گونه ها مقدار کمتری محصول می دهد اما کیفیت بالایی دارد.

2-صدری :

برنج خوش پخت صدری از جمله برنج هایی است که فقط در کشت اول برداشت میشود و در طی مراحلی توسط کشاورزان که شامل آماده کردن بذر کشت دوم، فراهم کردن خزانه، آماده کردن شالیزار، پاشیدن بذر ها در خزانه، کاشت محصول (نشا) ، وجین کردن (از بین بردن علف های هرز) ، سم پاشی، کاشت می شود و در اواخر تیرماه زمان برداشت آن فرا می رسد.

3-پرمحصول :

درصد بالایی از انواع مختلف این برنج در استان مازندران کشت می شود. هر کدام از این برنج ها دارای ویژگی ها و مزیت های مخصوص به خود هستند.

خرید برنج از محمودآباد و مازندران

4-گرده :

برنج گرده، برنج نیم دانه، برنج ریزه و سبوس برنج از محصولات جانبی کشاورزان برنج کار است. برنج گرده را می توان به عنوان ضایعات و اجزایی از تولیدات برنج در نظر گرفت که بایستی آنها را از تولید اصلی و باکیفیت جدا کرد، چرا که وجود برنج گرده در میان دانه های محصول اصلی سبب افت کیفیت و در نتیجه افت قیمت محصول اصلی می شود.

انواع برنج شمال :

1-برنج هاشمی :

بطور کلی برنج هاشمی را میتوان جزو خوشپخت ترین برنج های ایرانی قرار داد. شکل ظاهری دانه ها، بلند و قلمی و رنگ آن سفید مایل به کرم است. خوشه های این برنج بلندتر و کشیده تر از سایر برنج هاست. این برنج ها بعد از پخت به خوبی قد میکشند و ری میکنند و عطر و بوی بی نظیری دارند

2-علی کاظمی :

برنج علی کاظمی یکی از خوشپخت ترین برنج های استان گیلان است . کمتر کسی است که تا کنون نام این برنج را در کنار برنج هاشمی نشنیده باشد. برنج علی کاظمی به طور تصادفی توسط یک کشاورزی به همین نام در دهه ۶۰ کشف شدند. برنج کاظمی از خانواده برنج های صدری بوده و نژاد آن متعلق به گونه برنج بینام می باشد.

3-طارم :

که توضیحات آن را در ابتدای مقاله ارائه دادیم.

4-شیرودی :

یکی دیگر از انواع برنج برنج شیرودی یکی از ارقام پر محصول برنج ایرانی شمال کشور است و جزو برنج های اصلاح شده ژنتیکی می باشد. این برنج در واقع حاصل ترکیب دو رقم برنج طارم هاشمی و برنج خزر می باشد که بیشتر در استان مازندران و شهرهای چالوس، تنکابن و آمل کشت می شود.

5-فجر :

برنج فجر یکی از برنج های خطه شمال کشور است که در سال ۱۳۸۰ به عنوان یک رقم پر محصول توسط موسسه تحقیقات برنج ایران به کشاورزان معرفی و کشت شد. برنج فجر دارای بالاترین کیفیت پخت میان برنج های پر محصول ایرانی است.

6-ندا :

این برنج حاصل تلاقی و ترکیب سه برنج سنگ طارم، حسن سرایی و آمل-۳ است. برنج های محلی دارای کیفیت پخت و خوراک بسیار خوبی هستند و عموما عطر و طعم مطلوبی دارند اما از نظر عملکرد، بازدهی کمی داشته که حداکثر به ۳ تن در هر هکتار می رسد.

 

شما همراهان گرامی میتوانید برای خرید انواع برنج و مشاهده محصولات شالیکوبی فلاح به وب سایت برنج طلارم مراجعه فرمایید.

پیام بگذارید