روش نگهداری برنج ایرانی

نگهداری برنج ایرانی دغدغه ی بسیاری از بانوان است. چرا که بعد از مدت زمیان طولانی به علت نگهداری غیر اصولی برنج دچار شپشک یا کرم میشود و کیفیت برنج شما پایین می آورد. علاوه بر این ممکن است این شپشک به سایر نقاط منزل شما نیز سرایت کند و اسباب دردسر زیادی برای شما شود. پس با نگهداری اصولی برنج از این مشکلات دور بمانید. در ادامه این مقاله به روش های نگهداری برنج میپردازیم:

معرفی برنج ایرانی

برنج ایرانی یکی از بهترین و پرطرفدارترین انواع برنج در جهان است. این برنج به دلیل عطر و طعم بی‌نظیر خود معروف است و در بسیاری از غذاهای ایرانی مانند چلو کباب، چلو ماهی و چلو خورش استفاده می‌شود. برنج ایرانی در استان‌های شمالی ایران مانند گیلان، مازندران و گلستان کشت می‌شود. این استان‌ها دارای آب و هوای معتدل و خاک حاصلخیز هستند که برای کشت برنج مناسب است.

برنج ایرانی انواع مختلفی دارد، اما برخی از محبوب‌ترین انواع آن عبارتند از:

برنج طارم: این برنج از دانه‌های بلند و کشیده  است و عطر و طعمی قوی دارد. این برنج پر طرفدار و خوش پخت است. برای خرید برنج طارم از سایت طلارم با بهترین قیمت اقدام کنید.

هاشمی: این برنج از دانه‌های بلند و کشیده تشکیل شده است و عطر و طعمی بسیار خوشمزه دارد.

امراللهی: این برنج نیز مانند طارم و هاشمی پرطرفدار، خوشپخت و خوش عطر است.

برنج های پرمحصول قیمت مناسب دیگری مانند برنج فجر، شیرودی و ندا نیز در فروشگاه طلارم وجود دارد، که به راحتی می توانید با کیفیت ترین برنج های ایرانی را از مزارع شمال درب منزل خود دریافت کنید.

برنج ایرانی

روش نگهداری برنج ایرانی

نگهداری برنج  دغدغه اکثر بانوان ایرانی است. چرا که بعد از گذشت زمان طولانی اگر برنج را در مکان درستی نگهداری نکنید، شپشک میزند و برنج کیفیت خود را از دست می دهد. در ادامه روش های مختلف نگهداری برنج را به شما توضیح می دهیم.

  • برنج را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید. این کار مانع از ورود هوا و رطوبت به برنج می‌شود و باعث می‌شود برنج تازه بماند.
  • برنج را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. دمای مناسب برای نگهداری برنج بین 10 تا 15 درجه سانتیگراد است.
  • برنج را در معرض نور خورشید قرار ندهید. نور خورشید باعث می‌شود برنج خراب شود.
  • برنج را در معرض حشرات قرار ندهید. حشرات می‌توانند باعث خراب شدن برنج شوند.
  • اگر برنج را به درستی نگهداری کنید، می‌توانید تا یک سال از آن استفاده کنید.
  • اگر برنج را در یک ظرف در بسته نگهداری نمی‌کنید، می‌توانید یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید تا از خراب شدن آن جلوگیری شود.
  • اگر برنج را برای مدت طولانی نگهداری می‌کنید، می‌توانید آن را در فریزر نگهداری کنید. برنج را در یک ظرف در بسته در فریزر قرار دهید و می‌توانید تا 6 ماه از آن استفاده کنید.
  • داخل برنج از برگ بو، میخک و قرص سیر استفاده کنید.
  • برای نگهداری حجم بالای برنج معمولا در گذشته از قرص برنج استفاده می شد. امروزه فروش این قرص خطرناک ممنوع است.

با رعایت این نکات می‌توانید برنج ایرانی را تازه و خوشمزه نگه دارید.

 

بیشتر بدانید: قرص برنج چیست؟

 

 

نگهداری برنج ایرانی

ظرف مناسب برای نگهداری برنج

  • ظرف شیشه‌ای یا چینی با درپوش محکم
  • ظرف پلاستیکی با درپوش محکم
  • کیسه پارچه‌ای
  • اگر حجم برنج شما کم است میتوانید در بطری نوشابه هم نگهداری کنید.
  • ظرف‌های فلزی برای نگهداری برنج مناسب نیستند زیرا می‌توانند باعث طعم فلزی در برنج شوند.
  • همچنین مهم است که برنج را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. دمای مناسب برای نگهداری برنج بین 10 تا 15 درجه سانتیگراد است.
  • اگر برنج را به درستی نگهداری کنید، می‌توانید تا یک سال از آن استفاده کنید.
  • اگر برنج را در یک ظرف در بسته نگهداری نمی‌کنید، می‌توانید یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید تا از خراب شدن آن جلوگیری شود.
  • اگر برنج را برای مدت طولانی نگهداری می‌کنید، می‌توانید آن را در فریزر نگهداری کنید. برنج را در یک ظرف در بسته در فریزر قرار دهید و می‌توانید تا 6 ماه از آن استفاده کنید.

روش نگهداری برنج خیس خورده

برنج خیس خورده را می توان حداکثر 24 ساعت در یخچال نگهداری کرد. پس از 24 ساعت، برنج شروع به فاسد شدن می کند و باید دور ریخته شود. برای نگهداری برنج خیس خورده، آن را در یک ظرف در بسته در یخچال قرار دهید. اگر برنج را بیش از 24 ساعت در یخچال نگهداری می کنید، باید آن را قبل از پخت دوباره بشویید.

برنج را در یک ظرف در بسته در یخچال قرار دهید.

برنج را بیش از 24 ساعت در یخچال نگهداری نکنید.

قبل از پخت برنج را دوباره بشویید.

برنج را با نمک خیس دهید .

کرم و شپشک برنج

کرم برنج و شپشک برنج یک معذل اساسی است. مواجه شدن با این موجودات موذی بعد از باز کردن درب برنج و حبوبات و غلات بسیار زجر آور است. شپشک برنج موجودات ریز قهوه ای شکل هستند که بسیار زیاد زاد و ولد می کنند. همچنین کرم برنج نیز کرمی ریز و سفید رنگ است. کرم برنج، با نام علمی نسیتوفیلوس اوریزائه، حشره‌ای کوچک و سفید است که از دانه‌های برنج تغذیه می‌کند. این آفت می‌تواند باعث کاهش کیفیت و کمیت محصول برنج شود و همچنین ظاهر آن را بسیار ناخوشایند جلوه دهد.

کرم برنج حشره‌ای کوچک و سفید است که طول آن حدود 1 میلی‌متر است. کرم برنج در مراحل اولیه رشد خود، داخل دانه‌های برنج زندگی می‌کند و از آنها تغذیه می‌کند. پس از آن، کرم برنج از دانه‌های برنج خارج می‌شود و به حشره بالغ تبدیل می‌شود. حشره بالغ کرم برنج نیز از دانه‌های برنج تغذیه می‌کند و در آن تخم می‌گذارد. حتما برنج را از جایی مطمئن و مورد اعتماد تهیه کنید.

شپشک و کرم برنج

 برنج شپشک زده را می توان مصرف کرد؟

 برنج شپشک زده مشکلی ندارد.با  شستن برنج با آب داغ شپشک ها روی آب می آیند. با چند باز تعوض آب میتوانید برنج را بپزید .اما برای اینکه برنج کیفیت پخت خود را از دست ندهد به روش هایی که گفتیم عمل کنید تا از شر شپشک ها در امان بمانید.

روش های پخت برنج ایرانی

برنج ایرانی را می‌توان به روش‌های مختلفی پخت، اما بهترین روش برای پخت آن استفاده از روش کته است. در روش کته، برنج را با آب و نمک می‌جوشانند و سپس آن را روی حرارت ملایم می‌گذارند تا دم بکشد. در روش پخت به صورت کته خواص برنج حفظ می شود. پخت برنج به روش کته به نظر بعضی از افراد روش مجلسی نیست. اما با آموزش روش پخت برنج در سایت طلارم می توانید حتی برنج کته خود را به صورت مجلسی تهیه کنید. روش بعدی پخت برنج ایرانی روش آب کشی است که به اصطلاح برنج دانه جدا و مجلسی می شود.

برنج ایرانی یک غذای سالم و مغذی است. این برنج منبع خوبی از کربوهیدرات، فیبر و پروتئین است. همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B1، ویتامین B3، ویتامین B6، آهن، منیزیم و فسفر است.

خرید برنج ایرانی با کیفیت از طلارم

اگر میخواهید برنجی با کیفیت داشته باشید که پس از گذشت زمان کوتاهی دچار شپشک و کرم نشود باید برنج را از جایی مطمئن و مورد اعتماد خریداری کنید. خرید برنج مستقیم از شالیکوبی بهترین انتخاب برای خرید برنج تازه و سالم از شالیزارهای شمال کشور است. شالیکوبی فلاح در شهر محمودآباد بهترین برنج های ایرانی را در سایت اینترنتی طلارم به فروش می رساند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

پیام بگذارید