قرص برنج چیست؟

قرص برنج یا به عبارتی آلومینیوم فسفید، قرص آفت کش بسیار قوی  است، که برای مقابله با آفت زدگی و شپشک برنج استفاده می شود. اما گزارشات نشان داده برخی از افراد این قرص را عمداً یا سهوا ًمصرف و دچار مرگ دردناکی شدند. در ادامه این مقاله به توضیح بیشتری در مورد قرص خطرناک برنج می پردازیم تا سوالات شما مربوط به این قرص را پاسخ دهیم، با برنج طلارم همراه باشید:

قرص برنج چیست

توضیحات مربوط به قرص برنج

ترکیبات قرص

از جمله ترکیبات اصلی این قرص آلومینیوم فسفید است. این ماده باعث شده که مصرف این قرص برای انسان کشنده باشد. خودکشی با قرص برنج یکی از دردناک ترین روش های مرگ عمدی است. طبق تحقیقات حتی بوییدن این قرص هم انسان را دچار عارضه می کند.

استفاده از قرص برنج برای آفات برنج

بسیاری از افراد برای از بین بردن آفات برنج و جلوگیری از حشره افتادن آن، در لابه لای برنج ازین قرص استفاده می کنند. استفاده طولانی مدت از قرص خطرناک برنج بر روی خواص برنج تاثیر گذاشته و  آن را از بین می برد. مصرف برنجی که به مدت طولانی در معرض این قرص بوده توصیه نمی شود، چون در طول مدت ممکن است عوارض زیادی بر روی سیستم گوارش فرد بگذارد. از زمان گذاشتن این قرص در کیسه و ظروف های حاوی دانه برنج، این قرص سریعا شروع به کار کرده و این عمل با توجه به کیفیت این قرص 4 الی 7 روز تاثیر گذار است.

قرص برنج برای آفات

شکل ظاهری قرص برنج

بسیاری از افراد بخاطر نام این قرص به اشتباه فکر می کنند، این قرص از برنج است. در صورتی که اینطور نیست. بخاطر استفاده زیاد این قرص برای جلوگیری از آفت زدگی برنج در سیلوها، کارخانه های برنج و انبارها این نام را بر روی آن گذاشتند. این قرص در رنگ های سیاه، سفید و سبز تولید می شوند.

قیمت قرص برنج

یکی  از عوامل مهمی که به صورت گسترده ازین قرص برای از بین بردن آفات استفاده می شود، قیمت پایین این قرص است. با توجه به ممنوعیت فروش این دارو بسیاری از عطاری ها این قرص را به فروش می رسانند. قیمت این قرص بین ده تا پنجاه هزار تومان است.

 آمار مرگ و میر ناشی از مصرف قرص

متاسفانه ایران جزو کشورهایی است که با وجود ممنوعیت فروش این قرص در آن آمار مرگ ناشی از مصرف این قرص بالاست. کشور هندوستان نیز در کنار ایران بیشترین آمار را دارد. بیشترین مصرف این قرص در شهرهای شمالی کشور ایران است چون این قرص به علت کارخانه های فراوان برنج به وفور یافت می شود.

آمار خودکشی با قرص برنج

بسیاری از افراد با قرص خطرناک برنج خودکشی میکنند

مرگ با مصرف قرص خطرناک برنج

احتمالاً جزئیات مرگ در اثر مصرف این قرص برای افرادی که از آن بی‌اطلاع هستند، نکته مهمی است. مرگ در اثر مصرف این قرص یک فرآیند دردناک و طولانی است. فرد تا زمانی که زنده است، به دلیل عطش شدید، هوشیار و بیدار می‌ماند و درد سختی در تمام بدنش احساس می‌کند. مصرف این قرص برای مدت سه تا چهار ساعت، سیستم تنفس و قلب را به مشکل می‌اندازد و باعث مرگ دردناکی می‌شود. گاز فسفین که در اثر مصرف این قرص آزاد می‌شود، با تخریب فعالیت آنزیمی، تغییر شکل گلبول‌های قرمز، مرگ سلولی و اختلال در عملکرد اندام‌های حیاتی مانند مغز، ریه، معده و سایر اعضا، به صورت تدریجی و دردناک منجر به مرگ می‌شود.

نحوه نگهداری برنج بدون قرص

نگهداری برنج بسیار مهم است. شما می توانید بجای مصرف قرص خطرناک برنج که ممکن، با گاز ناشی از آن یا مصرف آن توسط اطفال دچار عواقب جبران ناپذیری شوید، از راه های دیگری برای نگهداری طولانی مدت برنج استفاده کنید که در ادامه به توضیح چند روش آن می پردازیم:

استفاده از سیر

  • استفاده از سیر خام که خاصیت ضدعفونی کننده دارد. استفاده از سیر لابه لای برنج یکی از راه هایی است که از آفت زدگی برنج جلوگیری میکند.
  • نمک یکی دیگر از راه های جلوگیری از آفت برنج نمک است، که می توانید آن را لابه لای برنج پخش کنید.
  • میخک میخک از جمله گیاههایی که از که عطر ناشی از آن باعث دور شدن حشرات و آفات از آن می شود.
  • نگهداری برنج در کیسه های پارچه ای برای نگهداری برنج حتما باید دقت کنید که برنج را در کیسه های پارچه ای دور از رطوبت قرار دهید کیسه های پلاستیکی به هیج وجه گزینه ی مناسبی برای نگهداری برنج نمی باشد.
  • نگهداری برنج در بطری های نوشابه  نگهداری برنج در بطری های نوشابه هم روش دیگری برای نگهداری برنج در حجم کم است به علت عدم نفوذ هوا در بطری های نوشابه می توانید برنج را درداخل آن قرار دهید.
  • استفاده از اکالیپتوس و رزماری اکالیپتوس و رزماری هم از جمع گیاهان معطری هستند، که می توانید برای دور کردن شپشک و آفت برنج از آنها د رمیان برنج های خود استفاده کنید.
نگهداری برنج

نگهداری برنج در کیسه های پارچه ای

چه برنجی بیشترین مقاومت را در برابر آفت دارد

اکثر برنج های ایرانی بعد از گذشت مدت زمانی اگر در جای مرطوب مخصوصا در شهر های شمالی نگه داشته شوند دچار شپشک می شوند. توصیه برنج طلارم این است که برنج را به اندازه مصرف خود خریداری کنید. بعد از خرید برنج آن را در جایی خشک بدور از نور خورشید قرار دهید. برنجهای پر محصول مثل برنج شیرودی و فجر و ندا برنج هایی هستند که نسبت به برنج طارم و هاشمی ماندگاری بالاتری نسبت به سموم و آفات دارند. برای خرید بهترین و با کیفیت ترین برنج های ایرانی شالیزارهای مازندران، از فروشگاه سایت طلارم سفارش داده درب منزل تحویل بگیرید.

نتیجه گیری

در مجموع با توجه به اطلاعات مربوط به قرص برنج استفاده ازین قرص برای حجم کم در برنج هایی که در خانه نگهداری می شوند توصیه نمی شود. استفاده از این قرص ها برای برنج در حجم زیاد مثل کارخانه های شالیکوبی با تهویه های زیاد، بهترین گزینه است.

پیام بگذارید