آیا برنج قهوه ای لاغر میکند؟

امروزه به دلیل مشکلات چاقی  بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای لاغری هستند. چاقی هم یکی دیگر مشکلات برای تناسب اندام به حساب می آید، هم به این خاطر که دچار شدن به اضافه وزن زمینه ساز بسیاری از بیماری ها می شود، از نظر پزشکان به تنهایی یک بیماری جدی به شمار می آید. دررابطه با این مسئله مطمئنا شما به حال دیده یا شنیده اید، یک سری افراد که به دنبال کاهش وزن هستند، در برنامه غذایی خود برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید می کنند. زیرا قیمت برنج سفید با قیمت برنج قهوه ای تفاوت چندانی ندارد.

اما واقعا مصرف این نوع برنج تاثیری در کاهش وزن دارد؟ یا به عبارتی برنج قهوه ای برای لاغری خوب است ؟ اصلا برنج قهوه ای چه خواصی دارد که موجب لاغری می شود؟

برنج قهوه ای برای لاغری

 طرز پخت برنج قهوه ای برای لاغری چگونه می باشد؟

برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید سالم تر است و برای لاغری نیز مناسب تر است و فیبر کمتری دارد دانه برنج قهوه ای دانه ای پر از مواد مغذی مفید، ویتامین ها و مواد معدنی است. میزان کم کلسترول و سدیم در چربی موجود در برنج قهوه ای باعث تناسب اندام‌شده و از چاقی جلوگیری می‌کند و برای تاثیر بیشتر برای لاغری بهتر است تحرک و ورزش را بیشتر کنید.

 

فرق برنج معمولی با برنج قهوه ای

جالب است بدانید ماهیت و بذر برنج قهوه‌ای چیزی جدا از برنج سفید نمی‌باشد، یعنی مانند برنج سفید در وقت و زمان مشخص خود توسط کشاورزان کاشته و برداشت می‌شود. تنها چیزی که باعث فرق بین برنج معمولی و برنج قهوه‌ای این است که، دانه ‌های برنج در مرحله ی برداشت دارای دو پوسته هستند، پوسته اولی بسیار نازک بوده و به آن سبوس گفته‌می‌شود که به برنج چسبیده‌است. علاوه بر آن یک پوسته بیرونی دارد که همان شلتوک نام دارد و قدری ضخیم ‌تر است. حال اگر شلتوک از برنج جدا شود اما سبوس همچنان بر روی دانه برنج بماند، به آن برنج قهوه‌ای می‌گویند. اما در طی تولید برنج سفید شلتوک و سبوس جدا میشود و برنج سفید به همان شکلی که شما مصرف میکنید روانه‌ی بازار می شوند.

 

مواد مغذی برنج قهوه ای

مواد مغذی موجود در 45 گرم برنج پخته‌شده‌ی سفید و قهوه‌ای به شرح زیر می باشد:

  •       کالری برنج سفید پخته شده در 45 گرم برابر است با 170 کالری و کالری یک لیوان برنج قهوه‌ای پخته شده برابر است با 160
  •       پروتئین موجود در 45 گرم برنج سفید برابر است با 3 گرم و در برنج قهوه ای 4 گرم
  •       میزان کربوهیدرات موجود در یک لیوان برنج پخته شده سفید حدوداً ۵۹ گرم و میزان کربوهیدرات موجود در برنج پخته شده ی قهوه‌ای حدوداً ۴۶ گرم می باشد.
  •       یک لیوان برنج پخته شده ی سفید حاوی ۵/ ۰گرم فیبر اما همان مقدار از برنج قهوه ای دارای ۵/ ۳گرم فیبر می باشد (فیبر باعث کند هضم شدن غذا و احساس سیری میشود)
  •       چربی مفید موجود در یک لیوان برنج پخته شده سفید 0/3 گرم است حال همین مقدار از برنج پخته شده قهوه ای ۶/۱گرم چربی دارد.
  •       یک لیوان برنج پخته شده ی سفید ۱/ ۰ گرم اسیدهای چرب غیراشباع را داراست اما همان مقدار از برنج قهوه ای ۶/ ۰ گرم اسیدهای چرب غیراشباع دارد.
  •       میزان کلسترول در هر دو برنج با این مقدار برابر است.
  •       علاوه بر همه ی این ها برنج قهوه ای منبع خوبی از منگنز، سلنیوم و منیزیم می باشد، که باعث تقویت سیستم عصبی، قلب عروق، دستگاه گوارش و … می شود و بهترین برنج مصرفی برای کنترل قند خون افراد دیابتی نیز می باشد.

 

طرز پخت برنج قهوه ای

پخت برنج قهوه ای به نسبت به پخت دگر برنج ها بیشتر طول میکشد ولی به طور کل طرز پخت آن به مانند دگر برنج ها میباشد. در روش پخت این برنج به روش کته ابتدا چند ساعت باید خیس بخورد و بعد به مقدار یک بند انگشت آب اضافه از سطح برنج آن را روی شعله میگذاریم و بعد از خشک شدن آب برنج درب قابلمه به همراه دم کنی میگذاریم. میتوانید مقداری روغن زیتون را هم به برنج تان اضافه کنید. برنج قهوه ای را میتوان دم و یا سرخ کرد و مصرف کرد.

قیمت برنج قهوه ای

برنج قهوه ای با برنج سفید فرق چندانی ندارد و از این رو راحتتر میتوان برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید کرد.

 

خواص برنج قهوه ای

  • برنج قهوه‌ای دارای 3.5 گرم فیبر است و برنج سفید حاوی کمتر از یک گرم فیبر می باشد. فیبر هم به شما کمک می‌کند تا برای مدت زمان طولانی‌تری سیر بمانید.
  • ثابت شده‌است که برنج قهوه‌ای باعث کاهش چربی شکمی می‌شود.
  • برنج قهوه‌ای حاوی ترکیبی به نام لیگنان است و رژیم‌ های غذایی سرشار از لیگنان موجب کاهش کلسترول، کاهش وزن و فشار خون خواهد شد.
  • این نوع برنج سرشار از منیزیم است و مصرف مواد غذایی حاوی منیزیوم نیز امکان ابتلا چاقی و بیماری‌های قلبی را  کاهش می‌دهد.

 

ارزش غذایی برنج قهوه ای در 100 گرم 

  • کالری : 111
  • چربی : 0.9 گرم
  • کربوهیدرات : 23 گرم
  • پروتئین : 2.6 گرم
  • فیبر : 1.8 گرم
  • قند : 0.4 گرم

عوارض مصرف زیاد برنج قهوه ای

برنج قهوه ای هم مانند دگر مواد غذایی در صورت مصرف زیاد  میتواند مضر باشد به دلیل داشتن فیبر زیاد باعث نفخ، گاز و ناراحتی گوارشی شود.اگرچه برنج قهوه‌ای در مقایسه با برنج سفید کند تر بر سطح قند خون شما تأثیر می‌گذارد، اما محتوای کربوهیدراتی مشابه برنج سفید دارد که در مقادیر بیش از حد، می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون شود و شما را در معرض خطر ابتلا به  دیابت  نوع 2 قرار دهد.

 

مقدار مصرف برنج قهوه ای برای لاغری

به طور متوسط مصرف برنج قهوه ای را  به صورت روزانه نصف فنجان تا یک فنجان در نظر می گیرند. شما به آسانی می توانید این مقدار از برنج قهوه ای را به نحوه های مختلف در رژیم روزانه ی خود جای دهید. به عنوان مثال  می توانید برای درست کردن پودینگ، از برنج قهوه ای استفاده کنید. همچنین می توانید از ترکیب نخود فرنگی، ذرت، هویج و سیب زمینی و برنج قهوه ای پلو سبزیجات درست کنید. از این ایده لذت ببرید و مرور زمان تاثیر آن را حس کنید. حتی می شود برنج قهوه ای را با روغن زیتون و سیر تفت دهید تا یک کربوهیدرات خوش طعم داشته باشید. هزاران دستورهای متنوع طبق سلیقه و طبع شما که می تواند شما را به مصرف این نوع برنج مشتاق کند.

 

پیام بگذارید