اشنایی با انواع ارد برنج

برنج ایرانی را پس از کشت برای جداسازی پوسته آن به شالی کوبی میبرند و برنج هایی که  بیش از حد شکسته اند تبدیل به ارد برنج میشوندو این راه تشخیص آرد برنج مرغوب است که خواص آرد برنج را نیز بیشتر می کند. امروزه خرید آرد برنج آماده نیز با بهترین کیفیت در دسترس می باشد و دیگر نیازی به طرز تهیه آرد برنج خانگی نیست اما آموزش تهیه آن بسیار مفید است.

موارد استفاده از ارد برنج

آرد برنج در صنایع غذایی کاربرد چندانی ندارد و از آن بیشتر در ترکیب سوپ، آش، کوکو، کتلت و فرنی‌های حاضری کمک گرفته می‌شود. البته نان برنجی‌های موجود در شیرینی‌پزی‌ها هم با استفاده از آرد برنج تهیه می‌شوند.

در طرز تهیه بسیاری از غذاهای اصلی در آسیای جنوب شرقی، ژاپن و جنوب هند از آرد برنج استفاده می شود. آرد برنج یک عامل قوام دهنده است. زیرا سبب جداسازی مایعات از غذاها می شود. کاربرد آرد برنج بسیار بوده و می توان آن را در سوپ ها، سس ها و خورش ها استفاده کرد و حتی برای تهیه دسرهایی نیز آن را به کار برد.

تهیه آرد برنج خانگی

برنج پاک کرده را یک شبانه روز در آب سرد بخیسانید (برنج نیم دانه استفاده کنید، زیرا نشاسته بیشتری دارد). آب برنج را خالی و کاملن خشک کنید  و برنج را در سینی پهن کنید و زیر آفتاب بگذارید تا کامل خشک شود؛ سپس برنج را بکوبید یا آسیاب کنید که روش اسیاب بهتر است. آسیاب‌ برنج را از پارچه حریر یا الک بسیار ریز عبور دهید. ارد برنج شما آماده‌است. آرد برنج را در ظرف در دار و در جای خنک  و خشک نگه‌داری کنید. و همچنین برای تردتر شدن شیرینی، می توان کمی آرد برنج به خمیر شیرینیتان اضافه کنید.

انواع آرد برنج

انواع آرد برنج را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  •  شیرین
  •  قهوه ای
  •  سفید

آرد برنج قهوه ای و سفید عین هم هستند و تنها تفاوت آن ها در پوسته ای است که در برنج قهوه ای وجود دارد. با جدا کردن پوسته ی برنج قهوه ای، این برنج به برنج سفید تبدیل می شود ولی برنج قهوه ای  به دلیل داشتن پوسته(شلتوک)خواص بیشتری نسبت به برنج سفید دارد.و همچنین  آرد برنج شیرین نیز نشاسته بیشتری نسبت به دیگر انواع آرد برنج دارد و به همین دلیل خرید این نوع آرد برنج بیشتر توصیه می شود.

ارد برنج قهوه ای

آرد برنج خانگی قهوه ای را باید در طول سال و به صورت متناوب تولید کرد چون در صورت ماندگاری زیاد طعم تلخی به خود میگیرد.و ارد برنج فهوه ای کامل و سالم و بدون مواد نگهدارنده تهیه میشود. در طی تهیه ارد برنج قهوه ای اینگونه است که برنج سفید نیز ابتدا برنج قهوه ای بوده و طی اینجام مرحله پوسته گیری اتبدیل به برنج سفید میشود.

ارد برنج قهوه ای سبوس دار بوده و از این رو برای گوارش بسیار مفید است. این نوع برنج دارای پروتئین زیادی است و همینطور شامل پروتئین، تیامین، کلسیم، منیزیم و همچنین فیبر و پتاسیم می باشد.این برنج میتواند به آن افرادی که میخواهدند وزن کم کنند یا  از دیابت رنج می برند میتواند کمک زیادی کند.این برنج میتواند باعث کاهش انسولین در خون شود.

ارزش غذایی آرد برنج

ارزش غذایی آرد برنج خانگی بسیار زیاد است و از جمله آن می توان به کلسیم، ویتامینB6، منیزیوم، آهن، قند، فیبر، پتاسیم، پروتئین، کربوهیدرات، تیامین، کمی چربی، فسفر، مس و روی است که خواص آرد برنج را چندین برابر می کند.

آرد برنج خانگی

خواص آرد برنج خانگی

آرد برنج فاقد گلوتن است. گلوتن پروتئینی است که باعث تحریک و آسیب به سیستم گوارشی بدن می شود. از این رو برای کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، یک جایگزین مناسب و عالی است. آرد برنج دارای فیبر نسبتاً بالایی است و از آن جا که رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد نه تنها به حذف ضایعات از بدن کمک می کند. حتی باعث کاهش کلسترول و کنترل قند خون شود، لذا آرد برنج بسیار برای بدن مفید است.

اما برای جبران کمبود فیبر، می توان آن را با غذاهای پروتئینی مانند پروتئین آرد و تخم مرغ مصرف کرد. آرد برنج می تواند فیبر مورد نیاز بدن انسان را تامین کند و برای کسانی که مشکل یبوست دارند، بهترین گزینه خواهد بود. به علت فیبر موجود در آن آرد برنج باعث کاهش کلسترول و کنترل قند خون بدن می شود.

خواص آرد برنج خانگی برای چاقی 

آرد برنج و چاقی رابطه ی مستقیمی دارند. برای چاق شدن صورت با آرد برنج، شیر خشک و نشاسته و آرد برنج را با هم ترکیب کنید و قبل از خواب دو قاشق از آن بخورید. این مخلوط آرد برنج به چاقی صورت و پف کردن صورت کمک می کند. بدین ترتیب خواص آرد برنج برای چاقی را خواهید دانست.

پیام بگذارید