برنج یکی از پرطرفدار ترین خوراکی ها و غذا ها در بین آسیایی ها به ویژه ایرانی ها میباشد و در همه مهمانی ها رد پای آن به نحوی دیده میشود. برای خرید انواع برنج ایرانی میتوانیداز سایت فروشگاه اینترنتی برنج طلارم اقدام فرمایید. البته مواردی که دارای کربوهیدرات هستند مثل برنج ، بعد از وارد شدن به بدن ، بعد از مدتی کربوهیدرات موجود به گلوکز تبدیل می شود. گلوکز در واقع نوعی ساده از قند است که باعث بالا رفتن قند خون میشود. اگر شما دچار اختلالات قند خون باشید ممکن است مشکلاتی برای سطح قند خون در بدن تان بعد از مصرف برنج بوجود بیاید. پس در ادامه بررسی خواهیم کرد که چگونه قند برنج را کاهش دهیم که از بروز مشکلات مشابه جلوگیری کنیم.

پاسخ این سوال برای افراد مبتلا به دیابت و نزدیکان این افراد ممکن است بیشتر مورد توجه باشد. عده ای معتقد اند که مصرف برنج باید برای این افراد منع شود. برخی از پزشکان هم معتقد اند با کاهش قند برنج و مصرف به اندازه ان مشکلی ایجاد نمی شود.

برای کاهش قند موجود در برنج روش های زیادی وجود دارد.که با این روش میتوان به طرز سایم تری برنج را طبخ کرد تا همه از آن لذت ببرند.

کاهش قند برنج

راه‌ های کاهش قند برنج

برای پخت برنج به روش سالم تر و با قند کمتر میتوان این 3 روش را نام برد:

  1. پختن به صورت کته : طریقه پخت برنج بسیار موثر است . زیرادر روش کته به دلیل جوشیدن زیاد ، مقدار زیادی از قند و کربوهیدرات، با بخار آب  از بین میرود و قند کمتری دارد. کربوهیدرات از ترکیبات و قندهایی است که در آب حل و خاصیت خود را با قرار گرفتن در برابر گرما از دست می‌دهد.
  2. پختن برنج با حبوبات: حبوباتی مثل عدس ، لوبیا و سبزیجات مثل نخود فرنگی سبب کاهش قند برنج میشود . برای این روش ابتدا مقداری حبوبات را نیم پز میکنیم و وقتی کمی آب برنج کم شد ، در روش کته ، حبوبات را به قابلمه اضافه کنید .
  3. قرار دادن در یخچال قبل از مصرف : در این روش لازم است شما برنج را قبل از میل کردن  به مدت 1 الی 2 روز در یخچال قرار میدهند و بعد از 1 روز آن را گرم کرده و میل میکنید. پس از گرم‌کردن برنج میزان نشاستۀ قابل‌جذب برنج حدود 20 تا 25 درصد کاهش‌یافته و تأثیر بسزایی در متعادل نگه‌داشتن قند خون دارد.

بهترین روش پخت برنج برای کاهش قند برنج

 بسیاری از مردم معتقد اند که برنج آبکش ، دارای قند  و کربوهیدرات کمتری نسبت به پخت به صورت کته میباشد ولی این یک اشتباه رایج است . این عده فکر میکنند که با آبکش کردن مقدار زیادی از قند و کربوهیدرات با آبکش کردن جدا و شسته میشود ولی این طور نیست و عواملی هستند که در کاهش قند برنج با پختن به صورت کته تاثیر گذار اند. در این روش ، فیبر و خانواده ویتامین B در این تاثیرگذاری سهیم هستند که در ادامه توضیح میدهیم :

  • فیبر

بعد از اینکه کربوهیدرات به بدن ما وارد میشود ، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی ،کربوهیدرات به گلوکز تبدیل می شود و این گلوکز ها باعث افزایش قند خون میشوند. تنها ماده‌ای که می‌تواند تأثیرات بر جذب کربوهیدرات و ثابت نگه‌داشتن قند خون داشته باشد فیبر است. ولی برنج فیر چندانی ندارد و اون مقدار کم فیبر هم با آبکش کردن از بین میرود. در پخت برنج کته مقدار فیبر در دانه‌های برنج تغییری نخواهد کرد، پس می‌توان گفت که میزان قندی که برنج کته به بدن شخص وارد می‌کند کم‌تر از برنج آبکش است.

  • خانواده ویتامین B

در پاسخ به سوال چگونه قند برنج را کاهش دهیم ، میتوانیم به بالا بودن میزان ویتامین های گروه B در برنج کته اشاره کنیم. این ویتامین باعث جذب بهتر قند موجود در برنج می‌شود و از انباشته‌شدن آن در بدن جلوگیری میکند. این ویتامین حلال در آب است و در هنگام پخت به روش آبکش مقدار زیادی از این ویتامین در آب حل و از بین خواهد رفت

  • زمان پخت

دلیل سوم هم در مورد زمان پخت برنج کته است. همان‌طور که گفتیم کربوهیدرات به گلوکز تبدیل و قند خون را افزایش می‌دهد، پس هر چه از تبدیل این فرآیند جلوگیری یا زمان تبدیل آن کاهش یابد، قند خون هم ثابت خواهد ماند.هرچه زمان پخت برنج بیشتر باشد، راحت تر در بدن به گلوکز تبدیل می شود.

راهکار های کاهش قند برنج

پزشکان و متخصصان در مورد مصرف برنج برای افراد دیابتی اینگونه اظهار نظر میکنند که، مصرف یک وعده برنج در روز برای بیماران دیابتی مشکلی ندارد. ولی بهتر است با پخت برنج به صورت کته ، و مخلوط کرن با حبوبات مقدار قند آن را برای مصرف کمتر کنید

به اختصار روش های کاهش قند برنج

  1. برنج کته
  2. برنج مخلوط با حبوبات
  3. برنجی که دوباره آن را گرم میکنیم

چه نوع برنجی برای دیابتی ها مناسب تر است؟

بیماران مبتلا به دیابت هم انواع غذا را می توانند میل کنند ولی نحوه پخت و میزان مصرف آن مهم است . تنها چیزی که در بیماران دیابتی باید کنترل شود، مصرف کربوهیدرات است. همچنین رژیم غذایی در این بیماران هرگز به معنای نخوردن غذا نیست بلکه به معنای کنترل میزان مواد غذایی است.

نوع برنج مصرفی دیابتی ها

در گزارشات موجود از متخصصان تغذیه ،نوع تغذیه در کنترل دیابت نقش بسیار مهمی دارد. بی توجهی و رعایت نکردن تغذیه، میتواند تمام تلاش های دکتر شما را از بین برد. البته این رعایت کردن هرگز به معنی نخوردن و ممنوع بودن نیست .شما میتوانید هر چیزی را در حین این بیماری میل کنید ولی مقدار آن،نوع پختن آن برای شما باید مهم باشد. لازم نیست این باور غلط را پیش بگیرید که برای افراد مبتلا به دیابت غذا جدا بپزید و غذای آنها را از غذای سایر اعضا خانواده جدا کنید. این روش کاملا غلط است و برای فرد دیابتی اصلا خوب نیست و هرگز پیشنهاد نمیشود.

تنها موردی که بیماران دیابت باید در مصرف آن دقت کنند ، کربوهیدرات اس. به این معنا که مصرف کربوهیدرات باید کنترل شود. نه اینکه مصرف کربوهیدرات باید متوقف شود …رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت ، باید شامل فاکتور هایی برای کنترل شیرینی باشد نه نخوردن و ممنوع کردن.

مواردی که بهتر است افراد دیابتی به آن دقت کنند:

  • مصرف سبزیجات تازه را افزایش دهند
  • کاهش مصرف قندهای ساده مانند خرما، کشمش، قند، شکر
  • کاهش مصرف چربی های اشباع و کلسترول
  • نان سنگک سبوس دار دارای قند کمتری بوده و مصرف آن برای بیماران توصیه می شود
  • مصرف حبوبات را برای بیماران دیابتی مفید است
  • برنج کته در مقایسه با برنج آبکش دارای قند کمتری است .
  • دم کرده ماکارونی نسبت به مصرف آبکش آن از قند کمتری برخوردار است

 


 

 

پیام بگذارید