برنج یکی از مواد غذایی مهم در ایران است که بیشتر مردم از آن استفاده می کنند. یکی از مهم ترین سوالاتی که مصرف کنندگان برنج دارند این است که برنج ایرانی و برنج خارجی چه فرقی باهم دارد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد مقایسه برنج ایرانی و خارجی صحبت کنیم و تفاوت آن ها را باهم بررسی کنیم. در ادامه با  برنج طلارم همراه باشید.

برنج پاکستانی

خواص برنج

قبل از مقایسه برنج ایرانی و خارجی ابتدا می خواهیم در مورد خواص برنج توضیح دهیم.

ویتامین B

ویتامین B که بطور عمده در برنج و سبوس برنج وجود دارد و نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی و سیستم عصبی، چشم و دستگاه گوارش دارد. برنج دارای خواص و فواید بسیار زیادی است و به همین دلیل از آب برنج هم استفاده می کنند. اگر علاقه دارید بیشتر در مورد آب برنج اطلاعات کسب کنید مقاله ی خواص آب برنج را بخوانید.

ویتامین E

یکی از ویتامین های موجود در برنج ویتامین E است. این ویتامین نقش بسیار مهمی در سیستم عصبی شما دارد.

اسید فولیک

اسید فولیک  جزو خانواده‌ی ویتامین ‌های گروه B است که مصرف آن خصوصاً در دوران بارداری،  جهت جلوگیری از وقوع نقص‌های مغزی و عصبی در جنین توصیه می‌ گردد.

 تیامین

تیامین  (ویتامین B1 ( به شکل جزیی از یک کوآنزیم، در تبدیل گلوکز به انرژی نقش دارد. عملکرد تیامین موجب سلامت مغز، قلب و اشتهای خوب  می‌ گردد.

ریبوفلاوین

برنج حاوی مقدار کمی ریبوفلاوین  (ویتامین B2) است که برای تولید انرژی و حفظ بافت پوست و چشم ضروری می‌ باشد. نصف لیوان برنج قهوه‌ای پخته، ۱درصد از کل مقدار ریبوفلاوین مورد نیاز روزانه ‌ی بدن را تامین می ‌کند.

نیاسین

نیاسین (ویتامین B3) نیز برای تبدیل گلوکز به انرژی لازم است. همچنین وجود آن برای سلامت پوست و عملکرد مناسب دستگاه گوارش و سیستم عصبی ضروری است.

سدیم

سدیم  به حفظ تعادل مایعات بدن، عملکرد طبیعی عصب و ماهیچه کمک می ‌کند و وجود آن برای حفظ سلامت لازم است.

برنج ایرانی

مقایسه برنج ایرانی و خارجی از نظر پخت

برنج خارجی مخصوصا برنج پاکستانی و هندی نسبت به ایرانی پخت راحت تری دارند. برنج خارجی کمتر دیده می شود شفته شود و از نظر قد و زیبایی در حد مطلوبی است. پخت برنج ایرانی کمی سخت تر است و نیاز به مهارت بالایی دارد. پیشنهاد ما به شما این است که اگر از برنج خارجی استفاده می کنید آن را آبکش کنید و اگر از ایرانی استفاده می کنید آن را به صورت کته پخت کنید.

انواع برنج خارجی

برنج پاکستانی

یکی از برنج هایی است که امروزه در ایران طرفداران زیادی دارد. این برنج شباهت زیادی با برنج هندی دارد و پخت آن نسبت به برنج ایرانی راحت است.

برنج هندی

برنج هندی به دلیل قد و قیمت مناسب امروزه در ایران بسیار پر طرفدار است. پخت این برنج نسبت به برنج ایرانی بسیار آسان تر است. قبل از پخت برنج هندی حتما آن را چند ساعت خیس کنید.

برنج تایلندی

کشور تایلند بعد از هند بیشترین میزان صادرات برنج را دارد. تایلند به دلیل آب و هوای خوب هر ساله مقدار زیادی برنج تولید می کند. این برنج ها عطر و بوی خوبی دارند و نیمه شفاف هستند و بعد از پخت چسبناک می شوند.

برنج ژاپنی

برنج های ژاپنی در ایران در فروشگاه های خاص فروخته می شوند و دانه‌های کوتاه و پهنی دارد و به خاطر محتوای نشاسته زیاد، بعد از پخت، حالت چسبندگی به خود می‌گیرد.

انواع برنج ایرانی

انواع برنج ایرانی

برنج ایرانی از نظر عطر، طعم و کیفیت نظیر ندارد. این برنج شامل 4 دسته می شود که در ادامه میخواهیم آن هارا توضیح دهیم.

برنج طارم

برنج طارم یکی از بهترین و محبوب ترین برنج در ایران است و از نظر کیفیت و عطر بی نظیر می باشد. این برنج شامل زیر مجموعه های زیر می باشد:

برنج صدری

یکی از خواص مهم این برنج سبک بودن و خوش هضم بودن است و دارای دسته بندی های زیر است:

  • برنج دم سیاه
  • برنج دم زرد
  • برنج دم قرمز

برنج گرده

این برنج یکی از کوتاه ترین برنج های ایرانی است. دانه های آن گرد و توپر هستند و بعد از پخت قد نمی کشند و به همین دلیل در مجالس از آن استفاده نمی کنند اما عطر و بوی بی رقیبی دارند.

  • برنج گرد عنبرپور
  • برنج گرد حسنی
  • برنج گرد قصر الدشتی

برنج پرمحصول

برنج پرمحصل یکی دیگر از انواع برنج ایرانی است. این برنج اصلاح شده ژنتیکی برنج های محلی می باشد. این نوع برنج بعد از پخت قد نسبتا خوبی می کشند اما عطر و بوی آن از برنج های محلی کمتر است و به همین دلیل قیمت پایینی دارد.

  • برنج شیرودی
  • برنج فجر
  • برنج ندا

اگر دوست دارید بهترین برنج شمال را خریداری کنید می توانید مقاله ی بهترین برنج شمال کدام برنج است را بخوانید.

مقایسه برنج ایرانی و خارجی از نظر قیمت

یکی از اصلی ترین تفاوت برنج ایرانی و خارجی قیمت آن است. هیچ برنجی نمی تواند جای برنج ایرانی را بگیرد. طبیعتاً قیمت برنج ایرانی نسبت به خارجی بیشتر است. در ادامه برخی از ویژگی های برنج ایرانی را می گوییم.

برنج ایرانی خواص بسیار زیادی دارد.

برنج ایرانی دارای کیفیت و خواص درمانی است.

عطر و بوی برنج ایرانی نسبت به خارجی بهتر است.

اینها فقط بخشی از ویژگی های برنج ایرانی هستند و اگر شما یک بار از برنج ایرانی استفاده کنید دیگر نمی توانید از برنج های خارجی استفاده کنید. اگر دوست دارید قیمت برنج را در سال 1402 بدانید می توانید مقاله ی قیمت برنج ۱۴۰۲ را بخوانید.

راه های تشخیص و مقایسه برنج ایرانی و خارجی

در این بخش قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه یک برنج ایرانی را از برنج خارجی تشخیص دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ابتدا برنج را بو کنید اگر برنج ایرانی باشد عطر و طعم آن بسیار لذت بخش است

برنج ایرنی به راحتی خرد نمی شود.

رنگ برنج ایرانی باید کاملا سفید و یا شیری باشد.

برنج های ایرانی مواد نگهدارنده ندارند و امکان دارد بعد از چند روز خیس دادن کپک بزند.

برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی دانه کوتاه تر است و دانه های برنج ایرانی هم اندازه و یک شکل هستند.

 

خرید برنج از طلارم

امروزه که تاجر برنج بسیار زیاد شده اکثر افراد قصد دارند برنج خود را مستقیم از کشاورز خریداری کنند تا از کیفیت برنج خیالشان راحت باشد. فروشگاه برنج طلارم با بیش از چندین سال سابقه در فروش برنج به شما این امکان را می دهد که به صورت غیر حضوری و به راحتی برنج خود را از طریق فروشگاه سایت طلارم خریداری کنید. فروشگاه طلارم همیشه در تلاش است که به شما بهترین خدمات را ارائه دهد.

سخن پایانی

از شما ممنونیم که تا آخر همراه ما بودید. امیدوارم مقاله ی مقایسه برنج ایرانی و خارجی برای شما مفید بوده باشد. ما در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم که به تمام سوالات شما پاسخ دهیم. اگر می خواهید از برنج بیشتر اطلاعات کسب کنید می توانید یا با ما در تماس باشید یا در سایت طلارم به بخش وبلاگ سر بزنید.

پیام بگذارید