خرید برنج کهنه یا تازه ؟

برنج ایرانی یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در سبد خانوار هر ایرانی است. برنج سرشار از مواد معدنی است که سلامت بدن را تامین می کند. اما برای بسیاری از افراد سوال است که برنج تازه بخرند یا کهنه ؟. برنج ایرانی چه  تازه چه کهنه سرشار از فواید سلامتی برای بدن است. تنها تفاوت در عطر و پخت این دو برنج آنها را از هم متمایز می کند.

خرید برنج ایرانی

خرید برنج ایرانی با کیفیت قیمت ارزان از کارخانه

تفاوت خرید برنج کهنه و تازه در چیست؟

برنج کهنه برنجی است که از زمان برداشتش از شالیزار تا زمان مصرف، 6 ماه تا یکسال گذشته است. برنج تازه بعد از برداشت از زمین کشاورزی رطوبت دارد. زمان برداشت کشت اول از زمین کشاورزی هر ساله مرداد ماه است و کشت دوم نیز در آبان برداشت می شود. برای اینکه متوجه شوید برنج کهنه بهتر است یا تازه در ادامه همراه ما باشید:

تشخیص برنج تازه از کهنه

چند روش برای تشخیص برنج تازه از کهنه وجود دارد که در ادامه با هم بررسی می کنیم.

روش اول: تشخیص برنج از روی ظاهر برنج است. به این صورت که رنگ برنج کهنه، تیره تر و کدر تر از برنج تازه است.

روش دوم:  تشخیص برنج تازه از کهنه از روی عطر برنج است. برنجی که زمان زیادی از برداشتش گذشته باشد عطر برنج تازه را ندارد و بوی ماندگی می دهد.

روش سوم: تشخیص با خرد کردن برنج. برنج کهنه را اگر لای دندان بگذارید به راحتی خرد می شود و سفت است.

روش چهارم:برنج کهنه کهنه بعد از پخت شفته نمی شود.

تفاوت برنج کهنه و تازه

روش نگهداری برنج کهنه

برای نگهداری برنج روش های مختلفی وجود دارد که به تفصیل در مقاله ی روش نگهداری برنج توضیح دادیم. اما باید بدانید برنج کهنه را باید با دقت بیشتری نگهداری کنید زیرا ممکن است شپشک بیفتد. شپشک برنج موجودی ریز است که از غلات تغذیه می کند.

  • برای دور ماندن برنج از شپشک باید آن را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.
  • از رطوبت دور نگه دارید.
  • در معرض تابش نور خورشید نماند.
  • از کیسه های نخی و پارچه ای مناسب برنج استفاده کنید.
  • برنج را روی ارتفاع قرار دهید.
  • میتوانید داخل برنج از میخک قرص سیر و نمک استفاده کنید .

 

روش نگهداری برنج

روش پخت برنج کهنه

تصور بیشتر افراد این است برنج کهنه برای پخت مجلسی مناسب است. برنج کهنه بخاطر از دست رفتن رطوبتش در اثر گذشت زمان بیشتر ری میکند و به هم نمی چسبند و ظاهر مجلسی پیدا می کنند. اگر می خواهید برنج کهنه شما مجلسی پخت شود باید چند نکته را رعایت کنید یا به اصطلاح فوت کوزه گری را انجام دهید:

فوت کوزه گری پخت برنج کهنه

برنج کهنه را باید حداقل سه ساعت قبل از پخت با نمک خیس دهسد و چند با ر آب آن را عوض کنید.

هنگام پخت به روش آبکش یک الی دوقاشق آب لیمو یا ماست به آن اضافه کنید تا کدری و زردی برنج از بین برود.

در هنگام قل زدن برنج به آن یک لیوان آب سرد یا چند قطعه یخ اضافه کنید تا به برنج شوک وارد شود و ری کند.

روش پخت برنج تازه

روش پخت برنج تازه دقت و مهارت بیشتری لازم است. برخلاف تصور عموم که ترجیح مید هند از برنج کهنه برای پخت مجلسی استفاده کنند، بسیاری از کدبانوهای ایرانی با برنج تازه نیز برنجی مجلسی پخت می کنند که عطر و طعم بی نظیری دارد. برنج تازه عطر بیشتری نسبت به برنج کهنه دارد و به خاطر اینکه مدت زمانی نیست که از شالیزار برداشت شده هنوز در بافت های خود رطوبت دارد به همین علت بهتر است زمان کمتری در آب و نمک خیس دهید.

در مقاله ی بهترین روش پخت برنج ایرانی روش پخت برنج ایرانی به دو سبک آبکش و کته را برای شما توضیح دادیم. تنها نکته ای که باید رعایت کنید در زمان خیس دادن برنج است که نباید مدت زیادی برنج را خیس دهید.

چگونه بوی ماندگی برنج کهنه ار بین ببریم

یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید برنج ایرانی کهنه بدانید این است ممکن است بوی ماندگی بدهد. برای از بین بردن بوی ماندگی و کهنگی برنج در زمان آبکش کردن کمی آبلیمو و گلاب به آن اضافه کنید تا از شر این بو راحت شوید و برنجی سفید و مجلسی بپزید. از طرفی می توانید مدتی برنج را در فضای آزاد بر روی سینی بگذارید تا بوی ماندگی آن از بین برود. فقط به این نکته توجه کنید نباید برنج را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید چون باعث شکنندگی برنج می شود.

خرید برنج با کیفیت از کارخانه

بهترین روش برای خرید برنج ایرانی خرید برنج از کارخانه است. برنج با کیفیت از شالیزارهای شمال کشور را با بهترین کیفیت و قیمت از سایت اینترنتی طلارم متعلق به شالیکوبی فلاح تهیه کنید. بوی خوش برنج ایرانی را به خانه ی خود بیاورید.

پیام بگذارید