بهترین روش پخت برنج ایرانی

یکی از دغدغه های اغلب خانم های ایرانی روش پخت برنج ایرانی آبکش یا کته است. برخلاف برنج های پاکستانی و تایلندی که فاقد ارزش غذایی هستند و روش پخت آنها آسان است. روش پخت برنج ایرانی متفاوت است و نیازمند چند باز تمرین می‌باشد. اگر نکاتی که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد را بخوانید به زودی بهترین برنج مجلسی را خواهید پخت پس در ادامه با برنج طلارم همراه باشید:

انتخاب برنج ایرانی با کیفیت

قبل ازینکه سراغ پخت برنج ایرانی بروید، باید در انتخاب برنج ایرانی دقت کنید. برنج ایرانی انواع مختلفی دارند، باید یکدست باشد و خورده برنج در داخل آن وجود نداشته باشد. باید کیفیت بالایی داشته باشد و از جایی مطمئن تهیه شود. برنج های سالخورده پخت بهتری نسبت به برنج تازه دارند . چون برنج تازه دارای رطوبت است. از طرفی برنج باید عاری از شپشک و حشره باشد چون در کیفیت برنج تاثیر میگذارد.

مواد لازم برای پخت برنج ایرانی

مواد اولیه تهیه برنج

 

روش پخت برنج ایرانی به دو طریق امکان پذیر است : روش کته و آبکش

پخت برنج به روش کته

پخت به روش کته بهترین روش پخت روزانه برنج است. با پختن برنج به روش کته خواص برنج به خوبی حفظ می شود و در اثر آبکش کردن خواص آن از بین نمی رود. برای کته کردن برنج ایرانی قبل از اقدام به پخت دو ساعت برنج را آب و نمک بخیسانید. برنج را در قابلمه ریخته و آب باید به اندازه یک بند انگشت از سطح برنج بیشتر باشد. نمک و دو قاشق غذاخوری روغن با شعله متوسط می گذاریم تا به جوش بیاید بعد از تبخیر شدن آب برنج شعله را کم می کنیم و اطراف برنج را به سمت وسط قابلمه به صورت گنبدی شکل می آوریم. درب قابلمه را با دمکنی می گذاریم تا دم بکشد.

روش پخت برنج کته

نکات پخت برنج کته

نکته: راز موفقیت در پختن برنج کته دقت در کم آبی و زمان گذاری صحیح است. هنگامی که برنج را شسته و آب آن را کشیده‌اید، اگر برنج هنوز زنده باشد (کمی سفت باشد)، می‌توانید کمی آب بریزید و قبل از اینکه به سرو صدا برسد، دمکنی را کمی زودتر (قبل از اینکه برنج به ته قابلمه چسبیده باشد) بگذارید و حرارت را کاهش دهید. سپس پس از بیست دقیقه تا نیم ساعت، برنج کته شما آماده است.

توصیه می‌شود که در هنگام پختن برنج کته، به جز این نکات، از مقادیر مناسب آب و برنج استفاده کنید و قبل از شروع پخت، برنج را به مدتی دقیقه خیس کنید.

میزان آب برنج کته

 

بیشتر بخوانید : شپشک برنج و راه نابودی آن

 

روش پخت آبکشی مجلسی

ابتدا برنج را دو ساعت قبل در آب و نمک قرار می دهیم، بعد از گذشت زمان آب را در قابلمه میریزیم. بعد از به جوش آمدن برنج را به همراه نمک و روغن  به آب جوش اضافه میکنیم. شعله بالا باشد تا برنج به اصطلاح ری کند. برنج را هم نمیزنیم بعد از گذشت ۵ دقیقه برنج را تست می کنیم، اگر برنج لای انگشتانمان کمی نرم بود آن را آبکش می کنیم.

قبل از آبکش کردن  برای سفید شدن برنج سه قاشق آبلیمو یا سه قاشق ماست به آن اضافه می کنیم. کف قابلمه را روغن، زعفران و یا زردچوبه می ریزیم. اگر ته دیگ خاصی مثل ته چین یا ته دیگ نان یا سیب زمینی مد نظرتان است کف قابلمه میچینیم و برنج را به آن اضافه می کنیم. روی برنج را با انتهای قاشق چند سوراخ ایجاد می کنیم. برای ۵ دقیقه اول شعله را زیاد کرده تا برنج بخار دهد بعد از آن دم کنی میگذاریم تا به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.

طرز تهیه برنج آبکش

نکات پخت برنج آبکشی

  • برنج ایرانی تازه را مدت زیاد خیس نمی دهیم.
  •  برنج ایرانی را با آب و نمک خیس کنید.
  • برای ری کردن بیشتر برنج می توانید چند دقیقه قبل از آبکش کردن یک لیوان آب سرد یا چند قطعه یخ به برنج اضافه کنید، تا با ایجاد شوک به آن برنج بیشتر قد بکشد.
  •  برنج مناسب و با کیفیت مجلسی مثل طارم استفاده کنید.
  • برای سفید شدن برنج می توانید چند قاشق  آبلیمو و یا ماست به آن اضافه کنید.
  • قابلمه مناسب برای پخت برنج انتخاب کنید، تا فضای کافی برای ری کردن داشته باشند.
  • در آبکش کردن برنج به ازای هر 1 کیلو برنج 3 الی 4 قاشق باید نمک بریزید، و در روش کته به ازای هر 1 کیلو 1 قاشق نمک بریزید.
  • اگر در اواسط پخت متوجه شدید که برنج کال است، می توانید نصف لیوان آب جوش با روغن به آن اضافه کنید.
  • اگر برنج شما شفته شد، درب قابلمه را باز بگذارید تا آب اضافه آن تبخیر شود.

 

 

معمولا برای هر پیمانه برنج که قبلا خیس نخورده باشد… دو پیمانه آب سرد

برای هر پیمانه برنج که خیس خورده باشد … یک پیمانه آب سرد

 

تاثیر خرید برنج با کیفیت در پخت برنج

انتخاب برنج مناسب تاثیر مهمی در پخت و ظاهر برنج شما دارد. برای مثال خرید برنج طارم بسیار پرطرفدار است به این علت که این برنج دانه بلند است پخت خوبی دارد و در هنگام پخت ری می کند. عطر و طعم بسیار خوبی دارد و با خرید این برنج، یک غذای مجلسی خوش عطر و طعم برای مهمانان خود بپزید.

علاوه بر این برنج های پر محصول نیز انتخاب مناسبی برای رستوران ها و تهیه غذا می باشد. این برنج ها خوش عطر و طعم می باشند و به علت پر محصول بودن آنها قیمت بسیار مناسبی دارند. برنج فجر، برنج شیرودی و برنج ندا جزو برنج های پر محصول است که قیمت پایینی دارند و پخت نسبتا مناسبی نیز دارند.

خرید برنج از شالیزارهای شمال

 با اینکه برنج های خارجی روش پخت آسانی دارند و ظاهرشان مجلسی است اما فاقد طعم و خاصیت هستند . هیچ جایگزینی برای برنج های ایرانی وجود ندارد و برنج های ایرانی با تنوع بسیار بالا و قیمت های مناسب در سایت طلارم به فروش می رسند. برنج طلارم متعلق به شالیکوبی فلاح بهترین و با کیفیت ترین برنج های ایرانی را با قیمت مناسب به سراسر ایران به صورت عمده یا جزئی ارسال می کند. تا تمام مردم در اقصی نقاط کشور عزیزمان برنج های با کیفیت ایرانی را در سر سفره هایشان نوش جان کنند.

پیام بگذارید