حشرهشپشک برنج چیست راه های مقابله

شپشک برنج یا حشره برنج یکی از معضلات خانم های خانه دار است. مواجه شدن با شپشک برنج  وقتی که بعد از چند وقت سراغ برنج و حبوباتمان می رویم زجرآور است. نام دیگر این حشره سیتوفیلوس اوریزائه است. عوامل متعددی وجود دارد که باعث شپشک در برنج می شود. در ادامه ی این مقاله علت شپشک برنج و راه های مقابله با آن را بررسی می کینم تا برای همیشه از شر این جانور موذی رها شوید. با برنج طلارم همراه باشید.

 

علت شپشک برنج

در هنگام خرید برنج باید بسیار دقت کنید. خرید برنج از شالیکوبی مطمئن تر است چون معمولا برنج در محیطی نگه داشته می شود و با روش هایی که کارخانه های برنج کوبی استفاده می کنند از شر این حشره به دور می مانند. معمولا کارخانه های شالیکوبی برنج را تازه و تمیز به مشتریان می فروشند. برای مثال شالیکوبی فلاح از طریق سایت برنج طلارم بهترین و مرغوب ترین برنج های شالیزارهای شمال ایران را در بسته بندی کاملا مناسب درب منزل شما ارسال می کند.

ظاهر شپشک برنج

از کجا بفهمیم برنجمان شپشک دارد؟

اگر نمی دانید حشره برنج چه شکلی است، باید به شما بگوییم که حشره برنج جانوری به طول دو تا سه میلیمتر است که معمولا قرمز تیره یا سیاه رنگ می باشد. حشره برنج می تواند تا سی روز زنده بماند و از حبوبات تغذیه کند. این حشرات به سرعت داخل برنج یا حبوبات حرکت می کنند .

این حشرات لابه لای برنج و حبوبات تخم گذاری می کنند. شپشک برنج، یک آفت ریز با اندازه حدود 2 تا 3 میلیمتر است. برنج به غلات و برنج حمله کرده و سوراخ‌های ریزی در آن‌ها ایجاد می‌کند. شپشک بالغ قادر به سرعت پرواز و حدود 30 روز زنده می‌ماند. این حشره در روز حدود 4 تخم در مغز غلات قرار می‌دهد و لاروها پس از 3 روز از تخم خارج می‌شوند. یک شپشک در طول عمر می‌تواند 300 تا 400 تخم بگذارد و لاروها پس از 5 تا 16 روز به شپشک بالغ تبدیل می‌شوند.

چرا برنج شپشک می افتد

حتما تا بحال برای شما این اتفاق افتاده که بعد از باز کردن درب کیسه برنج در منزل خود این حشره موذی را ببینید. شپشک معمولا در مناطق مرطوب زودتر و به تعداد بیشتری رشد می کند. حتی اگر چند عدد شپشک در برنج دیدید مطمئن باشید در آینده ای نزدیک تعداد این شپشک ها بیشتر می شود. رطوبت، نگهداری در معرض نور خورشید استفاده از کیسه های نامناسب، باعث ایجاد شپشک در برنج می شود.

 

مقابله با شپشک

راه های جلوگیری از شپشک برنج

را های مختلفی برای جلوگیری از شپشک افتادن برنج وجود دارد که در ادامه به توضیح آن میپردازیم:

استفاده از کیسه های پارچه ای

استفاده از کیسه های پارچه ای مخصوص برنج راهی مناسب برای نگهداری طولانی مدت برنج است. بعضی از افراد از کیسه های پلاستیکی استفاده می کنند که اصلا روش درستی نیست. اگر از دبه های برنج برای نگهداری برنج استفاده میکنید، حتما خشک باشد و روی درب آن را با پارچه ای بپوشانید تا هوا در آن نفوذ نکند.

استفاده از سیر در برنج

یکی از راههای دور کردن شپشک از برنج استفاده از سیر و قرص سیر در داخل برنج است .

نمک در برنج

نمک خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و معمولا پاشیدن نمک لابه لای برنج باعث دور شدن شپشک می شود.

برگ بو در برنج

برگ بو نیز از جمله گیاهانی است که قرار دادن آن در خانه و لابه لای برنج و حبوبات به خاطر بوی تند آن باعث دور شدن شپشک از برنج می شود.

میخک در برنج

 میخک در برنج نیز روش کاربردی است، که  این حشره موذی را دور می کند.

 برنج در بطری نوشابه

 برنج در بطری نوشابه تمیز و خشک یک روش بسیار مناسب است. اگر حجم کمی برنج دارید می توانید آن را در بطری های نوشابه خانواده ریخته درب آن را ببندید تا از ورود هر گونه حشره در آن جلوگیری شود .

قرار دادن حبوبات در فریزر

بعد از خرید حبوبات آنها را مدتی در فریزر قرار دهید پس از آن می توانید مدت های طولانی بدون هرگونه حشره آن را نگهداری کنید.

استفاده از قرص برنج

یکی دیگر از روش های جلوگیری شپشک برنج استفاده از قرص برنج است. قرص برنج بسیار خطرناک و کشنده است. برنجی که به مدت طولانی در معرض قرص برنج قرار دارد طی مدتی فرد را دچار بیماری های گوارشی می کند. فروش این قرص در عطاری ها نیز ممنوع شده است. به همین منظور ما اصلا پبشنهاد نمی دهیم ازین قرص داخل برنج استفاده کنید.

 

شپشک در برنج

راه های نابودی شپشک برنج

تا اینجا متوجه ظاهر شپشک و روش های جلوگیری از ورود آن به برنج شدید. اما راه نابودی شپشک چیست؟ برای نابودی شپشک برنج نیز روش هایی وجود دارد. یک از رایج ترین روش ها برای از فرار شپشک برنج، گذاشتن برنج جلوی نور آفتاب است. نور آفتاب باعث فرار شپشک برنج می شود.

مصرف برنج شپشک زده مشکلی ندارد. به این ترتیب که برنج را با آب داغ بشویید، با این روش شپشک ها از بین میروند. مرحله ی بعد تعویض آب برنج است چند بار آب برنج را عوض کنید تا تمام شپشک ها از برنج جدا شوند. برنج شما تمیز و قابل پخت است.

شپشک برنج خطرناک است ؟

خیر شپشک برنج خطرناک نیست و نیازی نیست بعد از دیدن شپشک در برنج آن را دور بریزید. شپشک برنج به راحتی با شست و شوی آن از بین میرود.

راه پیشنهادی طلارم

برای اینکه از شر شپشک برنج در امان بمانید بهترین روش خرید به اندازه برنج است. اگر علاقمند به خرید برنج از شمال هستید و این امکان برای شما وجود ندارد که هر زمان به شمال کشور بیاید و برنج تهیه کنید شالیکوبی فلاح در سایت طلارم بهترین و با کیفیت ترین برنج های ایرانی به فروش میرساند تا بتوانید برنجی سالم و تازه بدون هر گونه حشره ای داشته باشید. از طرفی می توانید برنج های قیمت مناسب و پرمحصول مثل خرید برنج ندا، شیرودی و یا فجر تهیه کنید، که در برابر آفات بسیار مقاوم هستند. ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

پیام بگذارید