برنج هاشمی و برنج طارم جزو محبوب ترین برنج های ایرانی هستند. این دو برنج دارای عطر فوق العاده و طعم بسیار خوبی هستند که معمولا سرآشپزان حرفه ای ویا بانوان کدبانوی ایرانی ازین برنج تهیه غذایی خوشمزه و خوش عطر و مجلسی استفاده می کنند. برای بسیاری از افراد سوال است که برنج هاشمی بهتر است یا طارم. در این مقاله همراه ما باشید تا تفاوت برنج هاشمی با برنج طارم بهترین برنج های ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

خرید برنج به صورت عمده

تفاوت قیمت برنج هاشمی و برنج طارم

اگر بخواهیم تفاوت برنج طارم با برنج هاشمی از لحاظ قیمت بررسی کنیم : قیمت برنج هاشمی معطر به نسبت برنج هاشمی ساده کمی گران تر است اما قیمتش نسبت به برنج طارم تفاوت آن چنانی ندارد. قیمت برنج طارم و هاشمی درجه یک به خاطر عطر و طعم بهتر نسبت به نوع ساده آن گران تر است .

تشخیص برنج طارم از برنج هاشمی

برای تشخیص برنج هاشمی ابتدا به ظاهر آن نگاه کنید. برنج هاشمی دانه‌های بلندتر و رنگی مایل به کرم دارند. نرمی زیادی بعد از پخت دارند و اگر برنج هاشمی اصل باشد تا مدت زمان زیادی بعد از پخت، نرمی خودش را حفظ می‌کند.

برنج طارم استخوانی‌تر است و رنگ سفیدی دارد . و همچنین برنج طارم چلویی تر است یعنی پس از پخت دون تر در می آید.

 

مقاوم بودن در برابر آفات

برنج هاشمی به دلیل ساقه های نازکی که دارد آفت در آن امکان رشد ندارد و بدون هیچ سم پاشی رشد می کند ، پس اگر به دنبال برنج اورگانیک هستید برنج هاشمی را به شما توصیه می کنیم.  چنانچه برای مراسم خاصی به دنبال برنج هستید برنج طارم به خاطر رنگ سفید و حالت مجلسی که دارد ، می تواند گزینه ی مناسب تری باشد.

مقایسه از لحاظ عطر و طعم

برنج هاشمی و طارم با دو سبک عطردار و معمولی به بازار فروش عرضه می‌شوند ،  برنج طارم عطری نیز بعد از پخت بوی بسیار خوبی دارد و این امر نشان از کیفیت بسیار بالای آن است. برای تشخیص برنج طارم عطری کافی است مقداری از آن را ( برنج خام ) در کف دست خود ها کنید. سپس آن را بو کنید، چنانچه عطری باشد بوی خوشی به مشام شما می‌رسد.

انواع برنج طارم

برنج طارم انواع مختلفی دارد که می توان برنج طارم هاشمی، طارم سنگی، طارم دم سیاه و طارم صدری را نام برد. این نوع برنج از نظر کمی ضعیف است یعنی در واحد هکتار نسبت به سایر گونه ها مقدار کمتری محصول می دهد .

 

ویژگی های برنج طارم هاشمی

طارم هاشمی مازندران ، از برنج های خوش عطر و بویی است که پخت و عطر آن ، گوارای وجود بسیاری از هموطنان عزیز ایرانی می باشد.

برنج طارم هاشمی قد کوتاه تری نسبت به برنج طارم عطری و برنج هاشمی دارد و به طور کلی هم از نظر پخت و هم عطر ضعیف تر است به همین دلیل قیمت پایین تری نسبت به برنج هاشمی دارد.

ویژگی های برنج طارم سنگی

طارم سنگی همان برنج طارم محلی فریدونکنار می باشد، که از قدیمی ترین و با کیفیت ترین برنج های این منطقه به شمار می رود. بدون شک می توان گفت محبوب ترین برنج در بین ایرانی ها طارم سنگی می باشد. رنگ این نوع برنج سفید کدر تا حدی متمایل به رنگ نباتی است و از نظر شکل ظاهری ریزتر از طارم هاشمی و طارم دم سیاه می باشد.

ویژگی های برنج طارم دم سیاه

برنج طارم دم سیاه دارای شلتوکی با دمسیاه رنگ است و علت نام گذاری آن به همین خاطر می باشد. برنج دم سیاه عموما در استان گیلان به خصوص در شهر رشت، آستانه اشرفیه و حومه کاشت و برداشت می شود.

شکل ظاهری برنج دم سیاه سفید مایل به کرم است و بعد از پخت خوش عطر و خوش طعم می باشد ولی از برنج طارم رتبه پایین تری دارد.

ویژگی های برنج طارم صدری

طارم صدری در استان گیلان و در شهرستان های فومن و شفت کاشت و برداشت می شود. شکل ظاهری برنج بلند، قلمی و جنس دانه گچی و تقریبا سفت و سخت می باشد.

 

انواع برنج هاشمی

برنج هاشمی فقط یک گونه است در شکل و شمایل مختلفی که بعضی از آن دانه های قلم ریز و بعضی قلم بلند و چاق میباشند.

نکته مهم در انواع برنج هاشمی به منطقه کشت شده آن است که مرغوبیت آن را مشخص میکند . برنج های هاشمی شمال علی الخصوص مازندران و گیلان از لحاظ کیفی بسیار مناسب هستند.

قیمت برنج طارم

 

بیشتر بخوانید:خرید برنج ندا مازندران

شرایط نگهداری برنج طارم و هاشمی

استفاده از گونی های نخی برای برنج بهترین گزینه ممکن برای جلوگیری از افتادن کرم وشپشک در برنج است. بیشتر مردم برنج های خود را در انباری نگه می دارند که عموم انباری ها هوای گرمی دارند. برنج هاشمی را باید در مکانی خشک و سرد (ترجیحا خنک) قرار بدهید تا از خراب شدن برنج جلوگیری کنید و اگر در انباری از آن نگه داری می کنید، دقت کنید که انباری دارای تهویه مناسب باشد.

شما می توانید با قرار بعضی از مواد طبیعی در گونی برنج هاشمی از خراب شدن آن جلوگیری کنید. قرار دادن مواد طبیعی مانند: حبه سیر، فلفل تند خشک شده، میخک، میخ یا میلگرد آهنی، برگ درخت چریش، نمک، زنجبیل، برگ یا پوست گردو و زردچوبه در گونی برنچ هاشمی و میان دانه های برنج موجب جلوگیری از افتادن شپشک و کرم در برنج می شود. گذاشتن جاذب اکسیژن نیز می تواند مانع از خراب شدن برنج شود.

برنج هاشمی به هیچ وجه نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. اطمینان از خشک شدن کامل برنج نیز بسیار مهم است؛ زیرا اگر به برنج زمان کافی در جهت خشک شدن داده نشود، احتمال وجود شپشک و کرم در آن بسیار بیشتر است. بین کیسه حاوی برنج هاشمی با دیوار و زمین فاصله ایجاد کنید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که مکان قرارگیری کیسه های برنج به شکلی باشد که امکان نفوذ گرد و غبار و حشرات به دورن آن ها به صفر برسد.

بیشتر بخوانید:خرید برنج ارزان اینترنتی

طریقه کاشت برنج طارم و برنج هاشمی

به دلیل این که برنج هاشمی ، ساقه بلندی دارد ، هر زمینی نمی تواند این برنج خوب را داشته باشد و پرورش بدهد. زمین کاشت برنج هاشمی ، باید از نظر مواد مغذی در حد مناسبی باشد؛ وگرنه در صورتی که توانایی شالیزار در حدی نباشد که بتواند تغذیه مناسبی را برای برنج هاشمی داشته باشد، این برنج خم می شود و ساقه های آن روی زمین می افتد. این مساله همیشه جزو دغدغه های کشاورزان برنج کار است و به شدت از افتادن این اتفاق، واهمه دارند. به خصوص اینکه افتادن ساقه برنج ، سبب می شود که هزینه بیشتری برای درو به کشاورز تحمیل بشود.

کشت برنج هاشمی با آغاز سال جدید یعنی اوایل فروردین ماه شروع شده و کشاورزان طی مراحلی اقدام به آماده کردن بذر، فراهم کردن خزانه، آماده کردن شالیزار، پاشیدن بذر ها در خزانه ، کاشت محصول (نشا) ، وجین کردن (از بین بردن علف های هرز) ، سم پاشی و اواخر ماه تیر اقدام به برداشت برنج هاشمی می کنند.

در طریقه کاشت برنج طارم ابتدا به مدت ۲۴ ساعت بذرها رادر آب خیس می کنند، سپس محلول ضدعفونی به آب اضافه می کنند و در طی ۲۴ ساعت بذر را درون آن نگه میدارند. فاصله کاشت مناسب برای کلیه ارقام حدود ۲۵ *۲۵ سانتی متر در روش کشت سنتی و در کشت مکانیزه حدود ۱۶*۳۰ سانتی متر فاصله مناسبی می باشد. مورد بعدی میزان مصرف کود می باشد که ببسته به نوع زمین می باشد. آبیاری سه هفته اول آبیاری غرقابی و پس از آن تا مرحله خوشه دهی غرقاب کردن مزرعه با ارتفاع ۲ سانتی متر آب انجام میشود.

کاشت برنج

بیشتر بخوانید:خریدبرنج دودی هاشمی

طریقه پخت برنج طارم و هاشمی

این دو برنج انواع مختلفی دارند و نوع پخت در هر نوع با تفاوت هایی همراه است ، اما به طور کلی برنج هاشمی بعلت کیفیت بالایی که دارد خیلی زود شفته نمی شود و در برنج طارم هم برنج کاشت دوم آن پخت بهتر و راحت تری دارد .

برنج هاشمی نشاسته بیشتری نسبت به برنج طارم دارد و طارم استخوانی‌تر است. لذا پخت برنج طارم از برنج هاشمی آسان‌تر است (برنج طارم چلویی‌تر است). یعنی بعد از پخت برنج طارم دون‌تر‌ در می‌آید.

نحوه پخت برنج طارم به روش کته:

جهت پخت برنج طارم ابتدا برنج را با آب ولرم بشویید و به اندازه یک بند انگشت آب بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید و به مدت یک ساعت بخیسانید و سپس زیر قابلمه را با همان وضعیت که خیسانده بودید، روشن کنید و روغن به آن اضافه کرده تا برنج بپزد. وقتی آب برنج کشیده شد، با حرارت ملایم به مدت یک ساعت دم بکشد.

نحوه پخت برنج طارم به روش آبکش:

برنج را با آب ولرم یا سرد بشویید و زیاد برنج را چنگ نزنید.( ممکن است به هنگام پخت خرد شود.) و به مدت 3 الی 4 ساعت با آب و نمک بخیسانید.  برنج را در آب جوش بریزید.  و بگذارید برنج جوش بیاید.

آب مورد نیاز تقریبا به اندازه انگشت اشاره بالاتر از سطح برنج باشد. می توان برای ری بهتر برنج دو قاشق آبلیمو یا آب نارنج اضافه کرد.

برای آبکشیدن، برنج را بین انگشتتان فشار دهید اگر له شد زمان آبکشی برنج است و اگر نه به برنج زمان پخت بیشتری بدهید. دقت کنید اگر برنج تازه باشد، دانه هایش زودتر از برنج قدیمی میپزد و شل می شود. پس باید دقت داشته باشید هنگامی که برنج روی آب ظاهر شد حتماً سریع آبکشی کنید.

برنج را در قابلمه بریزید و چند حفره با کفگیر در وسط برنج ایجاد کنید تا بخار از کف به سقف قابلمه آمده و برنج زودتر دم بکشد. کمی آب روی برنج بریزید تا سرعت دم کشیدن برنج سریع شود. قابلمه را روی اجاق با شعله کم به مدت ۲۵ دقیقه زمان پخت دهید.

آبکش کردن برنج

نحوه پخت برنج هاشمی به روش کته:

ابتدا باید برنج هاشمی را تمیز کنید و تمام سنگریزه ها را از داخل آن جدا کنید. سپس برنج را بشویید. برنج را درون یک کاسه بزرگ قرار دهید  و آن را از آب سرد پر کنید. دقت داشته باشید از کاسه بزرگ استفاده کنید تا هنگام شستشو فضای کافی در اختیار شما قرار داشته باشد.

همچنین هنگام شستن برنج ها بیرون نریزد. بعد از شستشوی برنج چند بار آب آن را خالی کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید تا آب برنج کاملا زلال شود. برنج های شسته را داخل آب قابلمه بگذارید و آب گرم و نمک به آن اضافه کنید. سپس صبر کنید تا آب به جوش بیاید. سپس کمی روغن اضافه کنید و بگذارید برنج روی حرارت ملایم جوش بخورد. آب برنج کم کم جمع می شود. چند بار برنج را به آرامی هم بزنید تا تمام آب برنج جمع شود.

طرز پخت برنج هاشمی به روش آبکش

در این روش هم مانند روش کته ابتدا لازم است برنج را با دقت بشویید تا آب زلالی داشته باشد. سپس طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • بعد از استراحت برنج، داخل قابلمه مناسب آب به میزان کافی بریزید. میزان آب باید دو سوم قابلمه باشد.
  • سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. قابلمه باید متناسب با برنج انتخاب شود تا برنج ها فضای کافی برای جوش داشته باشند. زمانی که آب جوش آمد برنج ها را به آن اضافه کنید.
  • هرگز برنج را با آبی که با آن خیس خورده داخل قابلمه نریزید. ابتدا آب قابلمه را خالی کنید؛ سپس برنج در آب در حال جوش بریزید. در این مرحله خوب دقت داشته باشید که حرارت اجاق گاز نباید بیش از حد یا خیلی کم باشد. شعله گاز را روی متوسط قرار دهید و صبر کنید تا آب دوباره به جوش بیاید.
  • زمانی که آب برنج به جوش آمد. هرچند بار  برنج ها را هم بزنید تا دانه ها به یکدیگر نچسبد. هنگام آبکشی برنج را داخل آبکش بریزید تا آب جوش از آن خارج شود. همچنین روی برنج هم آب سرد بریزید تا پخته دانه ها متوقف شود و نمک اضافی از آن بیرون رود.
  • سپس برنج را داخل قابلمه قرار دهید و برای داشتن یک ته دیگ مناسب ته قابلمه کمی روغن و آب بریزید و سپس درب قابلمه را به با یک دم کنی بپوشانید. منتظر بمانید تا برنج دم بکشد.

حدود نیم ساعت الی ۴۰ دقیقه صبر کنید تا برنج هاشمی خوب بپزد. در آخر برای طعم بهتر و مجلس شدن برنج مقداری روغن داغ به برنج اضافه کنید. آن زمان است که عطر برنج هاشمی فضای خانه پر می کند.

 

 

شما همراهان گرامی میتوانید برای خرید انواع برنج و مشاهده محصولات شالیکوبی فلاح به وب سایت برنج طلارم مراجعه فرمایید.

 

پیام بگذارید